Magi historia 1750 - 1930


Runt 1750, Det största delen av magi framträdande vi känner till skedde på marknader och torg runt om i Europa.

Flertalet Magiker/Trollkarlar levde på sin konst på det viset, i och med att marknader blev mindre och färre så drog sig

trollkarlarna in mot städerna.


Till en början så uppträdde dom på dom flesta allmänna ställen som te.x värdshus eller andra offentliga inneställen mm.

När magin plötsligt upptäcktes av den övre klassen så började man uppträda i större lokaler, teatrar och blev på det viset

mer respektabla och en viss status.


Många trollkarlar drognytta av sin publiks intresse för vetenskap, dom drog publik till sina föreställningar med hjälp av vetenskapliga termer

eller kombinerade sina shower vöreläsningar om vetenskap


Även den dom resande sällskapen kom till under denna perioden, ett närverk av små vaudeville teatrar skapades som då också blev

mötesplatser för magiker.

Magishower i alla storlekar frodades, det var en tid av enorm utveckling av magin.

Många av som trender o sätt som existerar inom magin idag växte fram under denna perioden.


**********************************************************


Hur man hittade välbärgade åskådare:


I början av 1800 talet blev vetenskapliga föreläsningar väldigt populära bland den välbärgade överklassen, Magikern Katterfelto bäddade in vetenskap i sin akt.

Före varje Show så föreläste han i en timme om olika vetenskpliga ämnen, han använde sig av ett mikroskåp för att visa bla vad

som gömmer sig i en vanlig vattendroppe, öl, mjölk ......




Ta på fracken för att få hög klass på sin publik:


När du ser en manlig magiker uppklädd i frack då ser du den inofficiella klädkoden som gjordes populär av denfranska magikern

Jean-Eugéne Robert-Houdin 1845.

Han var den första magikern som klädde sig i en frack jämnfört med dom flesta andra som klädde sig i stjärn beströdda kimono aktiga jackor.

Robert-Houdin´s hjälpte överklass åskådarna att känna bekväma med en scen som liknade en väns finrum.



The Egyptian Hall:


Magin hittar en permanent plats o stan

När Egyptian Hall byggdes i London in 1812, "England's Home of Mystery" var det till största delen ettmuseum.

Under åren så byttes föreläsningar och andra aktiviteter mot magi shower fram till 1873, när magikern John Nevil Maskelyne

och George Cooke flyttade in permanent. Maskelyne och Cook fick tillbaka sin publik genom att hela tiden ändra o lägga till nytt

i sin show.


Den stora ressande showen blir populär, Kellar var stor

Magikern Harry Kellar var den första amerkansk födda magikern att skapa en dundersuccé med en resande magishow.

Han turnerade världen över men mest i USA efter 1884


Kellar hade en stab av assistenter och en show som riktigt fyllde en scen, ibland så "lånade" han populära trick från andra magiker

och gjorde dom ipå sitt eget sätt.

Han trodde att USA endast kunde försörja en magiker åt gången, han var den magikern


Kellar lämnade sin show och gick vidare:



När Kellar will dra sig tillbaka så köpte kollegan Howard Thurston hans rekvisita och tog över showen, Kellar turnerade med

Thurston 1908 och lämnade över rollen som den mest populära magikern i Amerika


Thurston behöll en del av Kellars illusioner, han la till sina egna ideér för att göra showen ännu större.

Han fick en bil full ev personer att försvinna, Han fick en assistent att sväva ut över publiken och runt på scenen för att till sist

få henne att försvinna.

Thurston angerade andra magiker att hjälpa honom med att turnera med flera olika versioner av hans populära show


Korta varité akter:

På senare delen av 1800 talet fick många magiker sin start i varite shower på Vaudeville.

En typisk akt varade 10 - 12 minuter, magikern kunde ta den akten på turne i många år


Cardini


Cardini's sätt att hantera kort satte en ny standard:

I Cardini's legendariska vaudeville akt spelade han en salongberusad gentleman som blir förvånad över kort som hela tiden dyker upp i hans händer.



Komma tillbaka till livet var ett bra trick tills han verkligen dog på scenen:

Den främsta Mörkhyade Americanen på tidigt 1900 tal Benjamin Rucker Uppträde under namnet "Black Herman"

han var vida populär. Black Herman var duktig på att bli levande begravd. Folk betalade för att få se hans "lik",

känna att han inte har någon puls och se hans kista begravas. Dagar senare reste sig Herman ur den uppgrävda kistan

och ledde publiken in till scenen.

En kväll 1934 kollapsade Black Herman på Scen och dog, publiken vägrade lämna lokalen.

En stor publik samlades utanför bgravningbyrån för att få slutet på "tricket" Herman assistent sa till slut

"Varför inte ta betalt Det var vad han skulle ha gjort" Så det gjorde dom.



Det motsatta könet blev fair game:



P.T. Selbit

Magiker visade aldrig "tortyren" av sin kvinnliga assitent före 1921.

Det året stängde P.T Selbit in sin kvinnliga assistent bunden med rep i en trälåda och sågade lådan i två delar, publiken älskade det.

Magiker från alla platser snabbade sig på att tillverka sin egen version den ena blodigare än den andra

Varför fastnade just det tricket då 1921, var det avtrubandet av Första världskriget?, agressivitet över kvinnans ofta våldsamma slag över att få rösträtt?, Vad än anledningen var så fortsätter magiker världen över att än idag sträcka, vrida, spetsa, pressa ihop sina kvinnliga assistenter på scen


Vad en Magikers assistent ska stå ut med:

Sökes: Magikers assistent som måste kunna:

Mr Electric (Marvyn och Carol Roy)


*Plocka upp, packa o ta hand om alla rekvista

*Hantera djur från kanineroch duvor upp till stora katter och ormar - allgergiker undanbedes

*Vara Vacker, glamorös, charmerande, sexig, övertygande o rolig utan att ta plats för magikern

*Vara noga med att ljus o music att sköts som det ska

*Bära fram rekvisita till magikern öppet men ändå utan att avslöja något

*Passa i små hål o lådor

*Ta stötar och lite smällar och blåmärken i showen kväll efter kväll