Magi 1930 - 1975

När filmen kom, Vauderville teatrarna dom hade försörjt så många magikers turnerande förvandlades till Bio salonger.

Dom flesta magiker blev tvungna att leta efter nya arenor att visa upp sig på, magin populäritet minskade


Cantu



Nattklubbarna var ett ställe som magkerna vände sig till, men det var ett lite annorlunda än var dom var vana vid med, tidagare var det ny publik mer eller mindre varje kväll.

Med jobb på ett fast ställe så kunde man inte köra samma show hela tiden utan var tvungen att lägga till nytt material på repetoaren med jämna mellanrum

för att fortfarande vara populära


Magiker upptäckte snart ett annat sätt att få visa upp sig - TV.

Folk tvivlade på om magi kunde fungera på tv pga tv tittarna inte skulle tro på det dom såg och vad som verkligen hände på scenen.

Mark Wilson och andra magiker som var pionjärerna inom magi på tv bevisade att det kunde fungera o det gjorde det verkligen.

Med tiden blev det många magiker som gjorde sig ett namn med hjälp av detta nya medium.




Cantu Den första duvtrollaren:


Mexikanska magikern A.J. Cantu blev brömd för sitt duvtrolleri, han inspirerade magikern Channing Pollock


Det fanns inte någon som kunde göra en duvakt som Channing Pollock men väldigt många försökte


På1950 talet satte magikern Channing Pollock standarden för hur man producerar duvor fråm tomma luften.

Han är mer känd för sin magi än för hans filmkarriär, lltid formellt klädd i frack och hans leende kom bara fram vid slutet av hans akt.

Channing Pollock var en stor inspiration för magiker världen över.

Med hans fina anlets drag, hans allvarliga min, hans eleganta rörelser trollband han nattklubbs publiken.

När han fick en duva att dyka upp ur tomma luften verkade det som om hans händer tillvekrade dom av luften, magiker överallt kopierade hans rörelser o sätt.


När dom gamla klubbar o lokaler stängde så måste framgångsrika magiker som Jack Gwynne anpassa sin show för att överleva.

Mitten av 1930 vaudeville var på utdöendeJack Gwynne visste att han var tvungen att ta sin till andra platsersom restauranger och nattklubbar.

Han formade om sin show helt, han gjorde den längre ändrade en del anpassat för att ha publik på tre sidor om sig,

ständigt skapade han nya shower för att fortsätta vara attraktiv.


1933 marknadsförde sig Gwynne som "Världen NÄST bästa magiker"

Magin sker rakt under näsan på er

"Close-up" magic är gjord för att utföras för ett fåtal personer samtidigt, Magiker började livnära sig på det sättet


Dai Vernon lärde ut close-up till andra magiker - naturligt

Innan Dai Vernon dök upp så tyckte många magiker som att briljera med deras skicklighet med kort.

Vernon lärde många att kort trolleri skulle se ut som om bara hände utan några extra moves

Han blev en mentor för många personligen men också genom sina böcker.

Man fick lära sig att hitta en egen stil och att det man gör ska se naturligt ut


Under 1960 talet kom Dai Vernon till the Magic Castle en privat klubb för magiker i Hollywood, folk flyttade till Los Angeles

bara för att få lära av honom



Slydini's close-up missleder tankarna


Magikern Tony Slydini bemästrade close-up magic med sin skicklighet i misdirection att missleda

åskådarnas tankar mer än att bara lura ögat



Don Alan's "Magic Ranch" Visade Close up magi för alla


Close up magic, är precis som det låter magi på nära håll och då för ett fåtal åskådare ått gången.

När Don Alan´s "Magic Ranch" visades på Amerikansk TV 1962 så visade han close up magi för en hel nation.

Han tog dessa "pocket tricks" och gjorde en hel show av dom med en början, en mitten och ett slut.

Hans timing och hur han byggde upp hela sin show mot en final visade att close-up magi kan vara lika under hållande och lika magiskt som en scenshow


Don Alan var med i många olika för tiden populära TV shower som te.x Ed Sullivan, Steve Allen, Jhonny Carson plus några till.


Mark Wilson bevisade att magi fungerade på TV.


När Mark Wilson försökte få en magi serie i TV för barn 1958 så sa folk att magi "inte fungerar i TV"

men han gav inte upp. Han hittade en egen sponsor , Kellogg´s. "The Magic Land of Allakazam" sändes första gången 1960, den första sponsrade magi serien i Amerikansk TV.


För att magi skulle fungera i TV så tyckte Wilson att tre saker var nödvändiga:

Wilson believed that magic needed three things to work on TV:


• Alltid ha en levande studiopublik


• Kameran får ALDRIG stängas av under ett trick


• Låt TV tittarna veta att det dom ser är det samma som studiopubliken ser


Mark Wilson och Nani Darnell´s magi inspirerade många unga att vilja bli magiker när dom blev stora.


Milbourne Christopher gjorde Varite magi program på TV


Magikern Milbourne Christopher uppträde med den första magi showen på nationell TV.

Han marknadförde sina shower med en effect i slutet av showen vilket gjorde att TV tittarna stannade kvar o såg hela showen till slut, på hans fotografi för showen så gör han världens farligaste trick "Bullet Catch"


Doug Henning förde fram magin till en ny generation.

The talent and energy of Canadian magician Den Kanadensiska magikern Doug Henning´s talang och energi återupplivade

magi i TV. Hans utseende o sätt fångade den tidens anda.

Hans TV shower under 1970 och 80 talet i USA presenterade han magi med ett enkelt öppet sätt och glatt sätt som TV tittarna tyckte om.


Henning's magi på Scen och i hans många TV shower hjälpte till att göra magi populärt igen.

När hans show sändes live den 26 December 1975, Doug Hennings World of Magic så såg närmare 50 miljoner tittare showen,

Det blev då blev då TV historiens högst rankade magi show.